Suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus ja taiteilijaresidenssi

Villa Karo

“Kokoelmia ja keräilijyyttä”

  • Agbo

    Fon

    Bénin

    Puu / bois / wood / träd

    “Agbo” merkitsee portinvartijaa fonin kielessä ja myös Villa Karon näyttelytilassa suuri, yhdestä puusta veistetty veistos on sijoitettu oven viereen.

  • Naulaveistos / Statuette à clous / Nail Statuette / Spikskulptur

    Gabon

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Veistos on gabonilainen sademetsäjumaluus. Hahmon vartalo on kokonaan peitetty isoin nauloin ja veistoksen pullea vatsa on ainoa kohta, johon nauloja ei ole lyöty.

  • Lukkoveistos / Statuette à cadenas / Padlock Statuette / Hänglåskulptur

    Fon

    Bénin

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Ouidahin kaupungista peräisin olevalla veistoksella on Fon-kansan piirteet. Riippulukot kuvaavat veistokselle esitettyjä toiveita. Jokainen toive sinetöidään lukitsemalla se hahmon kaulan ympärillä olevaan ketjuun.

  • Adelan

    Ewe

    Ghana / Togo

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Minan- ja foninkielinen sana “adelan” tarkoittaa metsästäjää. Tämänkaltaisia veistoksia tehdään tuottamaan hyvää metsästysonnea. Jos toiset metsästäjät yrittävät estää kanssametsästäjän toimia jollakin tavoin, tämä saattaa tarjota veistokselle lahjoja suojautuakseen ja saadakseen onnensa takaisin.

  • Naruveistos / Statuette à cordes / Cord Statuette / Snöreskulptur

    Mahi

    Bénin

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Narurakenteen alle kätketty veistos on saattanut olla tarkoitettu suojelemaan esimerkiksi lasta häntä ympäröiviltä vaaroilta. Veistoksen ympärillä olevat nyörit varjelevat lasta kunnes tämä on kasvanut aikuiseksi.

  • Assin

    Fon

    Bénin?

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Yllä olevalla alttarilla seisova pronssipantteri symboloi uhkaa ja ristit puolestaan suojelusta. Kyyhky taas merkitsee sanansaattajaa ja luunpala yhdessä risteistä voidaan nähdä ristiinnaulitun Kristuksen symbolina. Vainajaa itseään kuvaa istuva naishahmo.

  • Vahingollinen veistos / Statuette nuisible / Harmful Statuette / Skadlig skulptur

    Fon

    Bénin?

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Kaurisimpukoiden sijoittelusta ja hahmon vihaa kuvastavasta ilmeestä voidaan päätellä, että veistosta on käytetty pahansuopiin tarkoituksiin. Vodun-uskontoon kuuluu myös nykypäivänä “mustaa magiaa”, mutta monet uskovat, että yritykset vahingoittaa toisia jumalten, rituaalien ja rituaaliesineiden avulla kääntyvät lopulta aina itseä vastaan.

  • Akwaba

    Ashanti

    Ghana

    Puu / bois / wood / träd

    Legendan mukaan nykyisen Ghanan alueella eli muinoin Ashanti-nainen nimeltä Akwa, joka ei voinut saada lasta. Saadakseen apua hän meni fetissipapin eli Hounonin luokse ja tämä antoi hänelle tyyliteltyä lasta esittävän puisen figuriinin.

  • Abiku

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Jorubankielinen sana “abiku” tarkoittaa ennalta kuolemaan määrättyä lasta. Se viittaa lapsiin, jotka menehtyvät joko ennen syntymäänsä tai ennen teini-ikäiseksi kasvamistaan. Sanalla tarkoitetaan myös henkiä, jotka houkuttelevat abiku-lapsia kuolemaan nuorina.

  • Punainen initiaatioveistos / Statuette rouge d’initiation / Red Initiation Statuette

    Baoulé

    Norsunluurannikko / Côte d'Ivoire / Ivory Coast

    Puu / bois / wood / träd

    Puinen punaiseksi maalattu veistos esittää nuorten puberteetti-iästä aikuisuuteen astuvien Baoulé-tyttöjen initiaatiota. Samanlaisia initiaatioriittejä harjoitetaan myös Togon ja Beninin eteläisissä osissa.

  • Hounon, Heviosson pääpappi / Hounon, grand prêtre du Heviosso / Hounon, the Head Priest of Heviosso

    Yoruba

    Bénin

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Hounon-veistos punaisine vaatteineen, kelloineen ja veitsineen viittaa ukkosenjumala Heviossoon (jorubankielellä Shango). Hounon on ukkosenjumalan pääpappi ja hän liikkuu ympäriinsä laulaen ja soittaen pientä pronssista kelloa.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Seremoniallinen vene / Bateau cérémoniel / Ceremonial Boat / Ceremoniell båt

    Ada

    Ghana

    Sekatekniikka / technique mixte /mixed media

    Ghanan rannikolla Adan kylässä valmistetut seremonialliset veneet liitetään yleensä kalastukseen. Veneveistoksen sinisen värin on oletettu tuovan kalastajille lisäsuojaa oikullista merta ja haiden hyökkäyksiä vastaan.

  • Mami Wata

    Ewe

    Togo

    Puu / bois / wood / träd

    Länsiafrikkalaisen Mami Wata -jumalattaren synnystä ja olemuksesta on monenlaisia käsityksiä. Elinvoimainen ja laajalle levinnyt jumalhahmo on kerännyt vaikutteita niin kristinuskosta, islamista, juutalaisuudesta, hindulaisuudesta kuin buddhalaisuudestakin.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Fâ-lauta / Plateau de Fâ / Fâ Board / Fâ-bräda

    Bénin

    Puu / bois / wood / träd

    Fâ-lautoja käytetään tulevaisuuden ja spirituaalisen elämän ennustamiseen ja tulkintaan. Fâ-hengen tulkki nimeltään Bokonon liikuttelee sormiaan tai kaurikotiloita laudalle sirotellussa liitujauheessa ja ennustaa siten syntyneistä kuvioista.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Orja / Esclave / Slave / Slav

    Burkina Faso

    Pronssi / bronze / brons

    Veistos esittää aseistettua vartijaa, joka vartioi orjaa tai vankia. Kaksi piirteiltään toisiaan muistuttavaa afrikkalaismiestä saattavat kuulua samaan etniseen ryhmään.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Francisco de Souza

    Bénin

    Akryyli kankaalle / acrylique sur toile / acryl on canvas / acryl på canvas

    Francisco de Souzan (1785–1857) naivistinen muotokuva on uusi, mutta sen tekijästä tai ajoituksesta ei ole täysin varmaa tietoa: todennäköisesti teos ajoittuu Ouidahissa vuonna 1992 pidettyihin juhlallisuuksiin, joilla muistettiin orjakaupan uhreja.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Viinikarahvi / Carafe de vin / Wine Decanter

    Nigéria?

    Pronssi / bronze / brons

    Viinikarahvi on runsaasti koristeltu portugalilaissotilaiden figuureilla ja erilaisilla eläinmotiiveilla. Korkki on valettu pantterinpään muotoon. Kannun molemmilla sivulla on kohokuvioina portugalilaisen sotilaan pää sekä uurrettuna samanlainen pitkätukkaisen miehen sivukuva.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Kuninkaallinen pari / Couple royal / Royal Couple / Kungliga paret

    Ashanti

    Ghana

    Puu / bois / wood / träd

    Maalaamattomat puiset veistokset esittävät ashantien kuninkaallista paria. Kuninkaan ainoa kunniamerkki on pieni pronssinen kilpikonna mustassa helmivitjassa. Kilpikonna symboloi Länsi-Afrikassa muun muassa pitkää elämää, hyvää terveyttä sekä päällikön voimaa.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Abomeyn 12 kuningasta / 12 rois d'Abomey / 12 Kings of Abomey / 12 Abomeys regenter

    Fon

    Bénin

    Applikaatio / appliqué / applikation

    Danxomèn (fon) tai Dahomeyn (ransk.) valtakunnan kuninkaiden historiaa kerrotaan perinteisesti applikaatiotyöllä, johon on ommeltu kunkin hallitsijan vaakuna. Vaakunoiden symbolit muistuttavat sananlaskuista, joilla on kaikilla oma sanomansa joka usein juhlistaa kuninkaan valtaa ja kunniaa.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Kuninkaan sauva / Canne du roi / King’s Staff / Kungens stav

    Tchamba

    Togo

    Puu / bois / wood / träd

    Sauvan yläpäässä seisoo puisella jalustallaan pantterifiguuri. Sauva on koristeltu sinisin ja valkoisin raidoin ja pantteri samanvärisin pilkuin. Kuninkaallisen palatsin sisäänkäynnin luo asetettu sauva on kertonut kansalle kuninkaan läsnäolosta.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Kolon-veistoksia / Statuettes colon / Colon statuettes / Colon-skulpturer

    Ghana & Togo

    Puu / bois / wood / träd

    Kolon-veistokset, jotka kuvaava siirtomaavallan aikoja, saivat alkunsa Baoulé-kansan keskuudessa Norsunluurannikolla. Nykyään niitä voi nähdä kaikkialla Länsi-Afrikassa.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Kaksoset / Colons Venavi / Twin Colons / Tvillingar

    Puu / bois / wood / träd

    Kaksospatsaat on tehty kuolleiden kaksosten muistoksi. Molemmilla on eurooppalaiset alusvaatteet ja figuriinit muistuttavakin samalla länsiafrikkalaisia kolon-veistoksia.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text
  • Ompelijatar / Colon couturière / Colon of a Seamstress / Sömmerska

    Puu / bois / wood / träd

    Kolon-veistokset esittävät yleensä sotilaita ja virkamiehiä. Tässä veistoksessa on kuitenkin kuvattu nainen, ompelijatar, työnsä ääressä.

    Block HTML text
    Block HTML text
    Block HTML text

Villa Karoon on kerätty länsiafrikkalaista etnografista, erityisesti vodun-uskontoon sekä Länsi-Afrikan historiaan liittyvää esineistöä. Enää ei viedä taidetta pois Afrikasta, vaan esineet on tallennettu lähelle alkuperäistä kontekstiaan.

Kirjailija Juha Vakkurin ja toimittaja Matti-Juhani Karilan matkoillaan keräämät esineet tallentavat länsiafrikkalaisia traditioita ja historiaa. Ensimmäisenä kokoelmaan on kerätty esineitä, joissa jollakin tavoin yhdistyy afrikkalaisuus ja eurooppalaisuus: nousee esiin esimerkiksi se, minkälaisia yhteyksiä pohjoismaalaisilla luonnonuskonnoilla on vodun-uskontoon. Näin on ollut mahdollista nähdä yhteyksiä eurooppalaisuuden ja afrikkalaisuuden välillä – usein korostettujen erojen sijaan. Yhtäläisyyksistä kertovat myös arkiset esineet kuten piiput ja ritsat. Myöhemmin kerääminen on kohdistunut erityisesti Beninin, Togon ja Ghanan alueiden rituaaliesineisiin: Ewe-, Fon- ja Yoruba-kulttuurien puitteissa valmistettuihin fetissiobjekteihin, ja tämä on myös kokoelman kartuttamisen painopiste tulevaisuudessa. Keskiössä ovat esineet, joista välittyy niiden merkitys tämän maailman ja henkimaailman välisinä viestinviejinä. Uteliaisuus esineiden takana olevia tarinoita kohtaan on kokoelman kantava voima: objektien esteettisen ulkoasun alla piilee moniääninen ja voimakas traditio.

Esineet ovat esimerkkejä paikallisista kulttuureista, vodun-uskonnon eri haaroista ja niiden moninaisista yhteyksistä ja variaatioista. Vielä enemmän ne kuitenkin toimivat tradition säilyttäjinä. Vodun on synkretistinen ja joustava uskonto, joka mukautuu tarpeen tullen uusiin olosuhteisiin. Modernisaatio on sille yhtä aikaa uhka ja mahdollisuus uuteen. Villa Karon esinekokoelma ja sen pohjalta rakennetut näyttelyt toimivat tiloina, joissa traditiota suojellaan ja välitetään. Näyttelyssä olevilla rituaaliesineillä ei ole enää niiden alkuperäistä voimaa, ne on poistettu käytöstä syystä tai toisesta, mutta ne toimivat dokumentteina menneestä. Paikallisille ne kantavat mukanaan tuttuja tarinoita, myyttejä ja uskomuksia, ulkomaalaisille ne avaavat ovia länsiafrikkalaiseen kulttuuriin.

Taiteen läsnäolo jokapäiväisessä elämässä Länsi-Afrikassa on monitasoista, samanaikaisesti esteettistä, henkistä ja funktionaalista. Usko ja arki kulkevat käsi kädessä. Esineisiin kietoutuukin länsiafrikkalainen käsitys maailmasta, jota eri henget hallitsevat. Niin elävillä kuin elottomillakin olioilla on sielu ja ihminen elää jatkuvassa suhteessa luontoon, eläimiin ja esi-isien henkiin. Uskonto ja siihen liittyvät tarinat luovat eettisen perustan olemiselle ja sosiaalisille suhteille. Tärkeää on vastavuoroisuus: eettinen suhde luontoon, toiseen ihmiseen, omaan itseensä. Näitä teemoja myös näyttelyt ja niissä esitetyt esineet pyrkivät välittämään katsojille.

Esineiden tulkinnat on kerätty paikallisilta vodun-perinteen asiantuntijoilta, bokonoilta eli vodun-papeilta ja muilta uskontoon ja traditioon perehtyneiltä. Tärkeitä lähteitä ovat olleet erityisesti Salifou, Kwassi Akpladokou ja Georgette Singbe.

Teksti: Anna Ovaska ja Katariina Timonen